Keď sa povie sieť, môžete si predstaviť rôzne veci (rybára - rybárska sieť, obchodníka - sieť predajní a podobne). Vás, našich čitateľov však určite napadne sieť počítačová. Tejto problematike sa teraz budeme venovať trochu bližšie - v úvodnej časti článku nájdete vysvetlené základné pojmy ako prenosové médiá, sieťové protokoly, topológie sietí a aktívne prvky siete. V druhej časti je popísaný praktický návod, ako vybudovať malé (menšie a najmenšie) počítačové siete v domácnostiach alebo v malých firmách. Ide o riešenie so systémom Windows - uvidíte, že prakticky ide o úplne jednoduchú vec. Článok je určený najmä pre laikov, ale snáď v ňom niečo nájdu aj odborníci.
Úvod
Prepojením samostatných počítačov medzi sebou
vznikajú počítačové siete. Tie sa delia z hľadiska rozlohy na :
Iné rozdelenie: INTRANET / INTERNET
Výhody počítačových sietí nemusíme určite nikomu pripomínať - rýchla a pohodlná výmena informácií, zdieľanie dát, zdieľanie hardvérových prostriedkov a podobne.
Najčastejšie sa môžete stretnúť s LAŇ
sieťami, ktoré sú dnes súčasťou takmer každej firmy, úradu, ale už aj mnohých
domácností.
LAN siete je možné
rozdeliť na dva typy :
.
prenosové MÉDIUM
Pri budovaní počítačových sietí je veľmi dôležité vhodne zvoliť prenosové médium (vlastne kabeláž). Nie je to tak dávno čo boli najpoužívanejšie koaxiálne káble, ktoré sú však dnes nahradzované krútenou dvojlinkou.
Koaxiálny kábel
Terminator
BNC T kon.
Je tvorený dvoma vodičmi kde vonkajší obaľuje
vnútorný (takmer rovnaký ako máte pripojenú anténu k TV). Vodiče sú od seba
oddelené izolačným materiálom a celý kábel je zaizolovaný v plaste. Vonkajší
vodič plní funkciu tienenia. Používa sa tenký a hrubý koaxiálny kábel. Hrubý má
oproti tenkému viac izolačných a tieniacich vrstiev (4), a používa sa pri
vonkajších vedeniach.
Krútená dvojlinka (twisted pair)
Je zložený z párov vzájomne skrútených vodičov.
Bez použitia tienenia má zníženú odolnosť voči priemyselnému rušeniu, proti
vplyvu rázových magnetických polí a podobne. Kábel je zložený z skrútených
párov tak, aby sa pomocou spôsobu skrútenia eliminoval okolitý šum. K
dispozícii je množstvo druhov týchto káblov, no najpoužívanejší je štandard
UTP (pre lOBaseT). Zodpovedá káblom používaným v telefónnych systémoch a umožňuje
pripojenie staníc do hviezdicovej topológie na vzdialenosť 100 m do
rozbočovača. Zvyčajne sa môžete stretnúť s dvoma druhmi vodičov tohto kábla -
drôt alebo lanko.
Optika
Výhodou optického spojenia je veľmi vysoká odolnosť voči rušeniu a
vysoká rýchlosť Nevýhodou je vyššia cena. Káble môžu byť jednovidové (drahšie,
rýchlejšie, používa sa laser, rýchlosť viac ako l Mbit/s), mnohovidové (často
používané, používa sa LED) a gradientné.
Mikrovlnové spojenie
Pracuje s využitím smerových antén. V prípade použitia mikrovlnovej technológie je však nutná priama viditeľnosť medzi prípojnými bodmi. Maximálna vzdialenosť prípojných bodov môže byť až niekoľko desiatok kilometrov. Výhodou je vysoká odolnosť voči rušivým vplyvom a vysoká prenosová rýchlosť Nevýhodou je nutnosť viditeľnosti a cena.
Rádiové spojenie
Používa sa hlavne pre bezdrôtové pripojenie počítačov do LAN, alebo pre prepojenie dvoch sietí v rôznych budovách. Maximálne vzdialenosti pre spojenie sú rádovo v stovkách metrov, sú však zariadenia pracujúce na vzdialenosť aj niekoľkých kilometrov (o problematike bezdrôtových sietí sme podrobnejšie informovali v PC Space 3/2001).
Topolóqia síetí
Spôsob zapojenia jednotlivých staníc a servera v sieti sa nazýva topológia siete. Správne navrhnutá topológia siete v štádiu budovania má veľký vplyv pre neskoršiu rozšíriteľnosť, spoľahlivosť (odolnosť proti výpadku sieťových
prvkov a prenosového média), rekonfigurovateľnosť pri výpadku (môže byť aj automatická) a výkon (prenosová kapacita, oneskorenie).
Konkrétny typ siete je úzko zviazaný s určitou topológiou, no niektoré siete môžu používať aj viac alternatívnych topológií. Najpoužívanejšími topológiami sú zbernica, hviezda strom a kruh.
Zbernica (bus)
Základom je spoločná zbernica, na ktorú sú
pripojené jednotlivé uzly siete. Dáta vysielané niektorým uzlom postupujú po
zbernici k všetkým uzlom, až k zakončeniu zbernice. Každý uzol teda prijíma
informácie na zbernici (spracuje ich však len v tom prípade, ak sú určené
jemu). Výhodou je odolnosť voči výpadkom staníc, malé oneskorenie a cena.
Nevýhodou je neoddeliteľná prevádzka a malá odolnosť proti chybám média (a
chybovej činnosti staníc).
Hviezda (star)
Pri tejto štruktúre je každý uzol siete pripojený vlastným spojením k centrálnemu uzlu a komunikuje len s ním. Centrálny uzol potom smeruje informácie buď priamo príjemcovi, alebo ich postúpi ďalším uzlom. Výhody sú: rýchlosť, jednoduchosť, kvalita prenosu dát, odolnosť proti výpadku staníc a prenosového média. Nevýhodou je vyššia cena, zložitejšia inštalácia, nutnosť použitia ďalších prvkov sietí (hubov.J.
Strom (tree, distributed star)
Ide o modifikáciu štruktúry typu hviezda, ktorú tvorí niekoľko hviezd, ktorých centrálne uzly sú prepojené. Vlastnosti sú podobné štruktúre hviezdy.
Kruh (ring)
Dáta sú pri tejto štruktúre prenášané od
zdroja v zvolenom smere cez jednotlivé uzly siete až k adresátovi. Výhodou je
jednoduchosť nevýhodou citlivosť na výpadok uzla.
síeťové Protokoly
Každá počítačová sieť využíva určité protokoly, teda akési pravidlá pre spôsob práce s prenášanými dátami. Vďaka tomu, že existujú ich presné definície, je možné bez problémov používať rôzne sieťové zariadenia, prepojovať siete s rôznymi protokolmi, a to bez straty alebo zmeny prenášaných dát
Sieťové protokoly je možné z hľadiska použitia rozdeliť do dvoch skupín, pre LAN a WAN siete. V LAN sieťach sa používajú pre segmenty Ethernet, Fast Ethernet Token Ring a Token Bus a pre chrbticu siete Fast Ethernet, prepínaný Ethernet a Gigabitový Ethernet, ale tiež FDDI (Rber Distributed Data Interface) a ATM (Asyn-chronous Transfer Móde). Ako vidieť, Ethernet je používaný často a v rôznych formách, čo je zásluhou hlavne jeho dobrej cenovej dostupnosti. Pre WAN siete sú najčastejšie používané protokoly X.25, Frame Relay a ATM.
Spoločnou črtou týchto sieťových riešení je to, že prenášajú bloky dát (pakety), ktoré sa prenášajú a spracúvajú ako celok. Pakety majú väčšinou premenlivú dížku a ich veľkosť môže dosiahnuť až niekoľko kilobajtov.
Väčšina lokálnych sieťových protokolov je charakterizovaná ako nespojovo orientované siete. V takýchto sieťach stanica najskôr vysiela dáta, ktoré obsahujú adresu príjemcu, za pomoci ktorej sa dáta dostanú do cieľa (takýto je napríklad Ethernet alebo Token Ring). Ich nevýhoda je v tom, že nie je možné dodržať malé a konštantné časové meškanie, potrebné pre aplikácie v reálnom čase, napríklad prenos hlasu a obrazu. Na tento účel sú vhodné spojovo orientované protokoly, ako X.25 alebo Frame Relay. Používajú síce tiež pakety premenlivej dížky, avšak pri týchto protokoloch je najprv nadviazané spojenie v celej dlžke medzi odosielateľom a príjemcom a až potom sú po tomto spojení prenášané dáta. Najvhodnejšou je však technológia ATM, ktorá je nielen spojovo orientovaná, ale používa aj pakety pevnej dížky.
Pre lepší prehľad o spôsobe činnosti jednotlivých protokolov sa na niektoré najznámejšie pozrieme trochu podrobnejšie.
Ethernet
Základom Ethernetu je zbernica, ku ktorej sa pripojujú jednotlivé zariadenia, ktoré majú na zbernicu voľný prístup a sledujú komunikáciu na nej. Stanica pripojená v sieti Ethernet ktorá chce vysielať dáta, najprv na sieti „počúva", aby zistila elektronický signál nosnej. Ak nie je nosná detekovaná, začne vysielať pakety (ktoré obsahujú adresu odosielateľa a príjemcu). Ostatné stanice „počúvajú" či nie sú adresátom vyslaného paketu. Ak začnú vysielať paket dve stanice (alebo viac) súčasne, dôjde v sieti ku kolízii dát a všetky stanice sa na náhodne zvolený interval odmlčia. Zbernica sa tým uvoľní a komunikácia môže pokračovať Z tohto hľadiska je Ethernet využívaný v sieťach z menšou komunikáciou, pretože s vyššou
záťažou siete stúpa počet kolízií a prenosová rýchlosť tak rapídne klesá. Zamedziť tomuto stavu je možné čiastočne použitím smerovačov (router) a mostov (bridge). Ethernet bol v počiatkoch určený pre siete tvorený koaxiálnym káblom, neskoršie však bola vypracovaná špecifikácia lOBaseT umožňujúca prácu na kábli tvorenom dvomi krútenými pármi. Dnes sa používajú káble so štyrmi krútenými pármi. Veľkosť paketu v sieti Ethernet je od 64 po 1518 bajtov. Maximálna prenosová rýchlosť je lOMb/s, čo už dávnejšie nepostačovalo, a tak boli vyvinuté pokročilejšie technológie založené na Ethernete - Fast Ethernet a prepínaný Ethernet
Fast Ethernet
Je to isté ako normálny Ethernet môžete ho prevádzkovať na rovnakej kabeláži ako lOBaseT, nemení sa ani správa siete, avšak rýchlosť je desaťnásobná (lOOMb/s). To je dosiahnuté desaťnásobnou redukciou času pre prenos jedného bitu, ktoré zabezpečujú výkonnejšie aktívne prvky siete. Vyššia rýchlosť lOOBaseT je však vyvážená menšou vzdialenosťou medzi hubom a sieťovými kartami (210m). V súčasnosti sa už vyrába veľké množstvo lacných aktívnych sieťových prvkov lOOBaseT, vo väčšine prípadov sú porty kombinované s lOBaseT (100/10) s automatickou detekciou pripojeného zariadenia. To zabezpečuje vzájomnú kombináciu týchto protokolov, postupný, jednoduchší a menej nákladný prechod na rýchlejšiu siet
Prepínaný Ethernet
Nie je to skutočný sieťový protokol, ale technológia zamedzenia kolízií Ethernetu a Fast Ethernetu. Prepínaný Ethernet rozdeľuje sieť alebo jej časť do viacerých oddelených segmentov a zaisťuje priepustnosť medzi jednotlivými segmentmi len pre pakety, pre ktoré je to potrebné. To zabezpečuje svvitch (prepínač), ktorý má obvykle viac portov na pripojenie lOBaseT alebo lOOBaseT, a jeden port na pripojenie na chrbticu siete (napr. Gigabitový Ethernet ATM a pod.).
Gigabitový Ethernet
Aj tento protokol využíva štandard používaný klasickým Ethernetom (aj s kolíziami), avšak vývoj technológií a zariadení umožnil zvýšiť rýchlosť oproti Fast Ethernet desaťnásobne, teda na giga-bit Daňou za túto rýchlosť je znovu skrátenie maximálnej dížky medzi uzlami. Pri metalických kábloch je táto vzdialenosť skutočne veľmi malá, no pri optike je to omnoho viac, a tak sa tento protokol používa hlavne pre optickú chrbticu podnikových sietí.
Token Ring
Technológia Token Ring sa nerozšírila ani zďaleka tak ako Ethernet a stretnúť s ňou sa môžete už len veľmi zriedka. Príčinou oveľa menšej úspešnosti je aj odlišnosť celkovej koncepcie od Ethernetu -Token Ring má riadenú prístupovú metódu (Token Passing alebo „presúvanie oprávnenia", podobne ako napríklad už zabudnutý Arcnet) a je výrazne zložitejší a komplikovanejší ako Ethernet Aj keď na prvý pohľad je to jednoduché - kto vlastní oprávnenie (token), môže vysielať a ostatný musia čakať Aby jedna stanica nevysielala nekonečne, má obmedzený čas pre držanie oprávnenia. Po jej uplynutí ho musí presunúť ďalšej stanici v kruhu. Implementovaný je aj stupeň priorít (stanice s vyššou prioritou majú pri získavaní oprávnenia prednosť). Rýchlosť Token Ring je 4Mb/s alebo 16Mb/s, no IBM pripravila aj verziu lOOMb/s.
X25
Ide o spojovo orientovaný protokol, ktorý je dnes už zastaraný, ale ešte stále používaný. V sieťach X.25 sú prenášané dáta zabalené do
paketov, ktoré nesú informácie o smerovaní pake-tov, riadení toku dát zabezpečení a podobne. Pakety sú pri prenose potvrdzované pri každom prenose medzi komunikačnými uzlami. Každý komunikačný uzol generuje CRC kód na vysielacej strane linky, robí CRC kontrolu paketu pri prijímaní, a v prípade chyby zabezpečuje opätovný prenos chybných alebo chýbajúcich paketov. Nevýhodou X.25 je pomerne veľké oneskorenie.
Frame Relay
Je to v podstate zjednodušená verzia X.25 s dôrazom na rýchle prepínanie a jednoduchou kontrolou CRC. Neposkytuje detekciu chýb ani mechanizmy ich opráv a je preto oveľa rýchlejší ako X.25. Avšak od koncovej stanice je vyžadovaná vyššia „inteligencia", napríklad pre detekciu chýb a použitie korekcií. Rýchlosť Frame Relay sa bežne pohybuje od 64Kb/s až po 2Mb/s, teoretické obmedzenie je až 40Mb/s.
ISDN
Pracuje na podobnom princípe ako X.25 a Frame Relay. Základným predpokladom fungovania ISDN je digitálna telefónna siet ktorá umožňuje prenos hlasu, faxov, dát a obrazu. V sieti sa pracuje s digitálnymi kanálmi 64Kb/s. V účastníckych ISDN zásuvkách sú realizované dva obojsmerné informačné kanály 64Kb/s a jeden obojsmerný signalizačný kanál s rýchlosťou 16Kb/s.
ATM
Spojovo orientovaná technológia ktorá využíva virtuálne spojenie. Táto technológia je navrhnutá na prenosové rýchlosti rádovo megabajtov až gi-gabajtov. Oproti predchádzajúcim paketoyým technológiám používa pakety (cells) pevných dížok veľkosti 53 bajtov, z čoho dáta tvoria 48 bajtov a 5 bajtov zostáva na hlavičku s informáciou potrebnou na prenos paketov po sieti. V sieťach ATM je možné prenášať dáta citlivé na oneskorenie (hlas, video) súčasne s dátami pri ktorých oneskorenie nie je rozhodujúce (aplikácie). Pakety nie sú prenášané synchrónne, ale ich rýchlosť sa mení podľa druhu aplikácie, čím sa lepšie využíva kapacita siete.
Akrívine prvky síetí
Súčasťou lokálnych aj rozľahlých sietí sú pasívne a aktívne prvky. Pasívne prvky tvoria kabe-láž, zásuvky, prepojovacie káble, rozvádzače a podobne. Je to teda obyčajné a jednoduché „železo". Zložitejšie sú, samozrejme, prvky aktívne, ktorých bližší opis vám ponúkame.
V prípade aktívnych prvkov sietí ide o elektronické zariadenia, ktoré sa na rôznej úrovni aktívne podieľajú na toku dátových signálov po sieti. Najznámejším aktívnym prvkom je hub (koncentrátor alebo rozbočovač), ktorého úlohou je koncentrovať (združovať) jednotlivé prípojky sieťových zariadení do jedného miesta. I ďalších aktívnych prvkov sa pozrieme na svvitch (prepínač), ktorý zabezpečuje rozdelenie (a tiež aj spojenie segmentov) rozsiahlych sietí na segmenty pre lepšie využívanie prenosovej kapacity. Nezabudli sme ani na repeater (opakovač) pre zosilňovanie signálu, router (smero-vač) pre spojenie rôznych sietí s rôznymi protokolmi a topológiami, bridge (most) pre prepojenie jednotlivých segmentov siete alebo viacerých sietí a ga-teway (brána), ktorá zabezpečuje komunikáciu medzi celkom rozdielnymi sieťami alebo zariadeniami.
Za aktívne prvky sietí môžeme, samozrejme, považovať aj sieťové karty, ktoré sú inštalované v pracovných staniciach alebo serveroch, ktorých úlohou je odosielať a prijímať dáta v sieti.
Hub
Toto zariadenie je po kabeláži najznámejšou
časťou sietí, samozrejme, pri použití' štruktúrovanej kabeláže. V súčasnosti sú
siete s klasickým koaxiálnym káblom používané stále zriedkavejšie (len pri
veľmi malých sieťach alebo v domácnostiach, kde je potrebné maximálne ušetriť)
a štandardne je používaná štruktúrovaná kabeláž hviezdicovej topológie. Jej
princípom je privedenie všetkých káblov zo všetkých zásuviek do jedného miesta,
ktorým je zvyčajne prepojovací panel alebo rozvádzač, kde sú umiestnené tiež
aktívne prvky a ďalšie sieťové zariadenia (aj keď bežne sú káble uložené
voľne a v mieste ich spojenia vzniká nepríjemné, neprehľadné klbko kabeláže).
Základným prvkom štruktúrovanej kabeláže je hub, uzol siete, ktorý elektronicky prepojuje jednotlivé zásuvky tak, aby všetky pripojené zariadenia mali možnosť spolu komunikovať. V súčasnosti sú tieto zariadenia veľmi lacné, a preto ich môžete použiť aj na prepojenie dvoch počítačov v domácnosti. V prípade menších sietí môžete hub použiť aj na pripojenie na hlavnú chrbticu siete, prípadne ho použiť len ako jediný aktívny prvok siete. Hub v prostredí Ethernetu neodstraňuje hlavný problém zdieľaného Ethernetu - množstvo
dátových kolízií, a tak nie je vhodný na prepojenie veľkého množstva aktívnych účastníkov (v takomto prípade je vhodné použiť switch, o ktorom si môžete prečítať nižšie).
Hub môže byť z hľadiska spôsobu práce a konfigurácie riaditeľný alebo neriaditeľný. Neriaditeľ-né sú lacné zariadenia, ktoré pracujú len tak, ako ich nakonfiguroval výrobca. Riaditeľné umožňujú konfiguráciu, riadenie, v mnohých prípadoch aj diaľkovú správu, a taktiež opravu dátových pake-tov a detekciu chýb na portoch (prípojkách - segmentoch siete). Huby sú k dispozícii pre rôzne druhy sieťových topológií, ako napríklad pre Ethernet Token Ring a podobne.
.
Switch Zariadenie svvitch (prepínač) prepojuje
niekoľko sietí alebo sieťových segmentov a podľa nakonfi-gurovaných
parametrov medzi nimi prepúšťa dátové pakety. Podľa cieľovej adresy v
hlavičke paketu sa prepínač rozhoduje či paket zablokuje alebo prepustí na
príslušný port (teda do príslušnej časti siete) Switche
rozdeľujeme na jednoprotokolové a viacprotokolové. Viacprotokolový prepínač
sa používa v lokálnych sieťach na pripojenie sieťových segmentov k
vysokorýchlostnej chrbtici. Jednoprotokolové prepínače sú dobre použiteľné
napríklad v ethernetových sieťach, kde spojujú jednotlivé segmenty siete s
definovanými pravidlami priechodu paketov. Výsledkom ich činnosti je výrazne
lepšia priechodnosť ethernetovej siete, menšie množstvo kolízií a možnosť
definovania dátových tokov v sieti. Takúto topológiu nazývame switched
Ethernet (prepínaný Ethernet). Vďaka možnej konfigurácii je možné lepšie
využívanie prenosovej kapacity siete a tiež kontrolovaný prístup
používateľov jednej skupiny k prostriedkom inej skupiny. |
|
Typické nasadenie switchov je pri pripojení
pracovných staníc vyžadujúcich vysokorýchlostný sieťový prenos, ale aj pri
pripojení viacerých segmentov siete (intenzívne komunikujúcich) na chrbticu
siete a podobne.
V rozľahlých sieťach výkonné svvitche slúžia
ako uzly siete, ku ktorým sa pripájajú lokálne siete, kde prepína pakety
vysielané z lokálnej siete cez štruktúru diaľkových spojov do prepínača v
mieste určenia a ten zas pakety prepína do cieľovej lokálnej siete.
Repeater
Tento aktívny prvok slúži na prepojenie počítačovej
siete na úrovni fyzickej vrstvy. Sú to vlastne jednoduché digitálne zosilňovače
zosilňujúce signály utlmené alebo skreslené prenosovou cestou (čiže v
kabeláži) a znovu ich vysielajú do ostatných dátových segmentov. Repeater môže
spojovať len segmenty pracujúce s rovnakou prenosovou rýchlosťou, pretože nemá
žiadnu vnútornú pamäť. Fungujú v reálnom čase a prenášajú celú komunikáciu v
sieti (skreslený signál na vstupe „vyrovná" a pošle na výstup).
Ich použitím môžeme obísť niektoré obmedzenia sietí. Napríklad topológia lOMb Ethernetu má obmedzenia fyzickými spojeniami medzi zariadeniami siete, napríklad maximálna dížka segmentu pri použití tenkého koaxiálu je 150 m (aj keď prakticky to môže byť aj viac), maximálny počet zariadení v ethernetovej sieti je 1024, na jednom segmente koaxiálu 100. Repeater prijíma dáta z jedného segmentu a vysiela do ďalšieho, čím je možné prepojiť viac segmentov, a tým obísť limity v dížke segmentov a počte pripojených staníc.
K dispozícii sú aj viacportové repeatre, ktoré umožňujú prepojiť viac ako dva segmenty siete. Pomocou repeatra môžete tiež spojiť siete používajúce rôzne typy média (napríklad koaxiálny kábel a optické vlákno).
Router
Prepojuje dve alebo viac rôznych sieti alebo
sieťových segmentov a v prípade potreby umožňuje prenos dát z jednej siete do
druhej. Router pomocou informácií zistených z prenášaných pake-tov a
informácií o topológií siete smeruje dátový paket na ďalšiu cestu - buď ponechá
paket v rámci vysielacej siete, alebo ho čo najefektívnejšou cestou smeruje na
príslušný port do ďalších sietí alebo segmentov. Opis smerovania a jednotlivých
ciest je uložený v jeho smerovacej tabuľke.
Router je teda inteligentné zariadenie, ktoré komunikuje s ďalšími routrami, čím si vytvára obraz stavu siete z hľadiska zaťaženia jednotlivých segmentov, priechodnosti, prípadne poruchy niektorej časti siete. Celý tento proces prebieha na softvérovej úrovni, a tak je router pomalší ako napríklad svvitch.
Búd UJEM E MAlÉ SÍETE
Význam počítačovej siete určite nikomu nemusím vysvetľovať V malých firmách je to obyčajne sprostredkovanie dát pripojenia na internet a jednej tlačiarne. V domácich sieťach sú to prevažne hry, ktoré sa dajú hrať po sieti, no v poslednom čase sa začínajú domáce siete využívať aj na sprostredkovanie pripojenia sa na internet
Pri malých sieťach zložených z niekoľkých počítačov (2 - 5) si pokojne vystačíte aj bez servera (aj keď záleží na konkrétnej situácii), teda náklady na jej vybudovanie budú minimálne. Čo teda budete potrebovať? V prvom rade sú to vhodné sieťové karty, príslušnú kabeláž, podľa typu siete rozbočovač (hub) alebo svvitch a určite trochu šikovnosti.
Akú kabeláž
Pred začatím budovania siete sa musíte rozhodnúť aký typ kabeláže použit Najbežnejšie spôsoby pripojenia sú s použitím koaxiálneho kábla alebo krútenej dvojlinky.
Keďže ide aj o pomerne drahé zariadenie, jeho použitie v lokálnych sieťach je zriedkavé (zvyčajne je nahradený lacnejším a rýchlejším svvitchom). V prípade rozľahlých sietí je router používaný ako uzol siete alebo ako access server (prístupový server). V tomto prípade je použitý
Použitie koaxiálneho kábla je určite najlacnejšie riešenie, avšak nie je úplne spoľahlivé kvôli spôsobu pripojenia zbernicovou topológiou. Ak sa totiž preruší kábel na jednom mieste, nefunguje celá siet Pri niekoľkých počítačoch to však nie je až taký veľký problém, pretože sa dá chyba rýchlo identifikovať (horšie je to pri sieťach s desiatkami počítačov). Pripojenie koaxiálneho kábla k počítačom je realizované prostredníctvom BNC „T-ko-nektorov", ktoré sú v jednej vetve na jednom kábli (naše malé riešenie). Obidva konce koaxiálneho kábla sú ukončené 50-ohmovým „terminátorom" (pozor na zámenu s 93-ohmovými terminátormi, ktoré sa kedysi používali v Arcnet sieťach).
Krútená dvojlinka sa využíva prevažne vo väčších sieťach, pretože ide o spoľahlivejšie riešenie. Náklady sú však vyššie ako pri koaxiálnych kábloch (aj keď súčasné ceny sieťových prvkov sú skutočne minimálne). Výhodou je možná vyššia prenosová rýchlosť menej sieťových kolízií (súvisí s technológiou Ethernet) a nezanedbateľná je aj spoľahlivosť Pripojenie prostredníctvom krútenej dvojlinky je realizované pre každý počítač samostatným káblom z rozbočovača. Preto keď prerušíte kábel, nebude fungovať len jeden počítač, prípadne vetva. Dve PC je možné pripojiť priamo prekríženým - cross káblom (prekrížené vstupné a výs-
v mieste pripojenia lokálnej siete - na jedny porty sú pripojené segmenty lokálnej siete a na druhé uzol rozľahlej siete (napríklad modem, pevná linka, mikrovlnové zariadenie, optický kábel a podobne).
Bridge
Tieto zariadenia presúvajú dátové pakety z jednej siete do druhej, pričom vykonávajú základnú konverziu signálov a sú schopné filtrovať pakety alebo protokoly, ktoré nie sú potrebné v celej sieti, ale len v jej vymedzenej časti. Dokážu totiž rozpoznať ktoré dáta patria k sebe, od koho pochádzajú a komu sú určené. Bridge pozná svoje bezprostredné okolie (adresy susedných bridgov a svvit-chov) a podľa adresy v dátach môže dáta poslať na ďalšie zariadenie, ktoré je na najkratšej trase medzi odosielateľom a príjemcom.
Nasadením týchto aktívnych prvkov sa lepšie využíva prenosové pásmo siete (nie je zahltená zbytočnými dátovými paketmi), a tiež sa zvyšuje jej bezpečnosť (dáta určené len pre vyhradené časti siete nemôžu preniknúť do iných častí). Vďaka týmto aspektom je nasadzovanie bridgov čoraz častejšie.
Mnoho súčasných bridgov má implementova-né mechanizmy rozloženia záťaže a voľby alternatívnych ciest takže takéto zariadenia optimali-zujú dátové toky v jednotlivých sieťach a vedia si poradiť aj s poruchami v častiach siete (vedia ich obísť).
Gatevvay
Vzájomne fyzicky prepojuje nekompatibilné siete alebo sieťové zariadenia. Príkladom použitia gatevvay je pripojenie osobného počítača k hostiteľskému systému, napríklad mainframu alebo ku komunikačným službám, napríklad X.25. Gatevvay môže slúžiť aj ako konvertor protokolov, napríklad z Ethernetu do X.25.
tupné signály). Na koncoch káblov sú konektory RJ-45 (malé „kocky" s ôsmimi kontaktmi).
Sietová karta a aktívne sieťové prvky
Sieťová karta je veľmi dôležitý prvok celej siete. V súčasnosti sú k dispozícii najrôznejšie typy, od najlacnejších až po drahé značkové, s viacerými funkciami. Pre jednoduché riešenie úplne postačia tie najlacnejšie Ethernet karty (ceny okolo 600 Sk), ktoré vo väčšine prípadov fungujú spoľahlivo. Odporúčal by som použiť PCI karty, s ktorými je menej problémov pri inštalácii vo VVindovvs (bezproblémové sú napríklad lacné „sieťovky" s čipom Realtek RTL8029). V mnohých prípadoch sa vám podarí vo Windowse „rozchodiť' aj staršie sieťovky, ktoré získate vo výpredaji za 100 Sk, prípadne zdarma od známych, a aj tie môžu v domácom prostredí veľmi dobre poslúžiť Pri výbere sieťovej karty si musíte všimnúť aké má konektory - buď BNC (pre koaxiálny kábel), alebo RJ-45 (prekrútenú dvojlinku). Väčšina lacnejších sieťových kariet má obidva typy konektorov (takéto karty sa nazývajú „combo"), avšak u drahších kariet sa začína BNC vytrácať (keďže koaxiálny kábel sa už prestáva používať).
Pri sieti s krútenou dvojlinkou
pozostávajúcej z viac ako dvoch PC je potrebné použiť rozbočovač (hub). Pre
niekoľko počítačov dobre poslúžia aj úplne najlacnejšie rozbočovače v cene do
2000 Sk V tom najjednoduchšom riešení je možné aj priame prepojenie dvoch
počítačov jedným káblom bez použitia rozbočovača.
Pripojenie kabeláže
Či je to v domácnosti alebo v kancelárii, dôležité je správne zapojenie kabeláže. Pri výrobe káblov bude asi najlepšie spoľahnúť sa na odborníkov, a tie si dať vyrobiť špecializovaným firmám. Môžete si ich, samozrejme, spraviť aj sami, no pre obidva typy káblov budete potrebovať špeciálne kliešte, ktorých cena je okolo 1000 Sk, a kupovať ich na jedno použitie asi nie je rozumné. Pri kladení koaxiálneho kábla je potrebné dbať na nie príliš veľké zalomenie (aj keď jednorazové zalomenie môže byť dosť veľké) a jeho správne zakončenie terminátormi. Konce T-konektorov zasuniete do BNC konektorov na sieťovej karte a máte hotovo. S krútenou dvojlinkou je to podobné. Tento kábel je menej náchylný na ohýbanie. Jeden koniec (konektor) zasuniete do sieťovej karty, druhý do rozbočovača.
Ak budete prepájať niekoľko počítačov v kancelárii alebo doma v jednej miestnosti, nad dížkou káblov sa nemusíte zamýšľať. Ak však chcete hrať po sieti so susedom alebo chcete pripojiť počítač na opačnej strane domu, musíte dbať aj na maximálnu dížku káblov. Čo sa týka dížky jednotlivého segmentu pre koaxiálny kábel, odporúča sa maximálne 150 m, no pri použití kvalitných sieťových kariet to môže byť obvykle aj viac (so sieťovkami 3COM som sprevádzkoval segment s dlž-kou takmer 300 m - prepojenie dvoch PC medzi „vzdialenejšími" susedmi). Minimálna dížka medzi dvoma počítačmi je 0,5 m. DÍžka kábla pre krútenú dvojlinka sa odporúča maximálne 100 m (videl som však funkčný aj 200 m kábel - záleží však na sieťovke a rozbočovači).
Inštalácia v prostredí Windows
Zaoberať sa budeme sieťovými protokolmi a službami, ktoré sú potrebné na hranie hier, sprostredkovanie súborov alebo pripojenia na internet
Vo VVindovvse je potrebné nainštalovať okrem ovládača sieťovej karty aj sieťového klienta, sieťový protokol a prípadne sieťovú službu. To urobíte prostredníctvom Ovládacích panelov a položky Sieť kde v záložke Konfigurácia pridáte (a tiež nastavujete) potrebné sieťové súčasti.
Ako sieťového klienta môžete v našej malej sieti prakticky zvoliťjedine Klient siete Microsoft Nastavovať tu nemusíte nič.
Pri sieťových protokoloch sa zastavíme trochu dlhšie. V našom prípade môžete použiť protokoly IPX/SPX a TCP/IP. IPX/SPX je síce zastaranejší protokol, no splna všetky požiadavky na komunikáciu a využíva ho stále väčšina hier. Vo väčšine prípadov tu nemusíte nič nastavovať no pre niektoré staré sieťové hry je potrebné povoliť Používať rozhranie NetBIOS. TCP/IP je modernejší protokol, ktorý sa využíva hlavne v oblasti internetu a intranetu. Jeho použitie nie je nutné, avšak ak chcete používať niektoré služby (sprostredkovanie pripojenia na internet lokálny webserver a podobne), určite by ste ho mali inštalovať Protokol TCP/IPje tiež potrebný pre niektoré najnovšie hry, ktoré už nepodporujú IPX/SPX. Protokol TCP/IP je potrebné pre správnu činnosť rozumne nastaviť. V okne Vlastnosti TCP/IP nájdete sedem záložiek. Pre vás je dôležitá záložka Adresa IP, kde zadáte ručne IP adresu počítača, čo je jedinečné 32-bitové číslo pozostávajúce zo štyroch čísiel od O do 255. Keďže teóriu sme nechali bokom, môžete pre prvý počítač nastaviť IP adresu napríklad 192.168.1.1, pre druhý 192.168.1.2, tretí 192.168.1.3 a tak ďalej až po 255. Masku podsiete nastavte na 255.255.255.0. Keďže komunikácie v malých a domácich sieťach nie sú veľké, odporúčal by som inštaláciu obidvoch sieťových protokolov - IPX/SPX aj TCP/IP. Taktiež sa nemusíte príliš zaoberať väzbami jednotlivých protokolov. Všetko by malo fungovať bez problémov (aj keď poznáte Murphy-ho zákony...).
Najčastejšie používanou sieťovou službou je Zdieľanie súborov a tlačiarní v sieti Microsoft, ktorá umožní ostatným počítačom prístup na váš pevný disk a k vašej tlačiarni. K tomu musíte toto zdieľanie ešte povoliť tlačidlom na záložke Konfigurácia. Zdieľanie môžete nastaviť buď na celý disk, alebo vybraný adresár, na ktorý stačí v Prieskumníkovi kliknúť pravým tlačidlom myši a zvoliť Zdieľanie. Môžete definovať heslo pre čítanie alebo plný prístup. Podobne nastavíte zdieľanie aj pre tlačiareň.
Týmto by mala byť inštalácia vo Windowse hotová. Nemali by ste ešte zabudnúť nastaviť názov počítača a pracovnú skupinu (vo vlastnostiach siete na záložke Identifikácia). Názov počítača musí byť jedinečný, názov pracovnej skupiny by mal byť rovnaký pre všetky pripojené počítače.
Po inštalácii sa presvedčíme či to vôbec funguje. Zapnete pripojené počítače a otvoríte Počítače v sieti. Po úspešnej inštalácii by sa mali po chvíľke hľadania zobraziť všetky zapnuté pripojené počí-
tače. Ak nie, chyba je pravdepodobne v kabeláži alebo v zlej inštalácii sieťových kariet Tiež je dobré otestovat'TCP/IP protokol, čo je veľmi jednoduché pomocou utilitky PINČ. Do príkazového riadku zapíšeme napríklad PING 192.168.1.2, a dostaneme štatistiku odozvy a stratených dát počítača na uvedenej IP adrese.
Ako zdieľať pripojenie na internet?
Táto otázka bude určite zaujímať mnohých z vás. Toto zdieľanie nájdete už nielen v menších firmách, ale aj domácnostiach. Nie je výnimkou, že napríklad traja susedia v paneláku zdieľajú spoločne jedno pripojenie na internet prostredníctvom ISDN linky, čo je vďaka nočným a víkendovým tarifom pomerne výhodné a kapacita linky je pre bežné brovvsovanie postačujúca. Je samozrejmé, že počítače musia byť pripojené k sieti.
VVindovvs 98 OSR2 (druhé vydanie) má možnosti pre zdieľanie modemu priamo integrované. Nejde však práve o najlepšie riešenie, a preto by som vám ho príliš neodporúčal. Vhodnejším riešením je použitie programu, ktorý z počítača s pripojeným modemom urobí proxy server. Takýchto programov je k dispozícii veľké množstvo a okrem zdieľania pripojenia obyčajne ponúkajú diskovú cache pre HTTP protokol (brovvsovanie), rôzne e-mailové služby a tiež firevvall. Kvalitné programy sú, samozrejme, platené (napríklad VVinRoute), avšak na webe je možné nájsť mnoho freevvarových programov, ktoré ponúkajú obdobné funkcie.
Proxy program nainštalujete na počítač v sieti, na ktorom je nainštalovaný modem a funkčné pripojenie na internet Programu určíte, ktoré pripojenie bude používať pre pripojenie na internet V pripájajúcich sa počítačoch nastavíte vo vvebprehliadači pripojenie prostredníctvom proxy servera, kde je potrebné zadať IP adresu počítača s proxy serverom (napríklad 192.168.1.1) a port proxy servera (zvyčajne 3128 alebo 4480). Prehliadač potom pri brovvsovaní odovzdá požiadavku na proxyserver, ktorý vytočí linku (ak nie je spojenie), dáta stiahne a pošle ich prehliadaču. Navyše si stiahnuté dáta ponecháva na disku (cache). Pri každej požiadavke si najprv porovná súbory v cache - ak sú dáta na disku totožné z dátami na internete, pošle prehliadaču lokálne uložené dáta (ak nie, tak sa pripojí a stiahne ich z internetu), čo je mnohonásobne rýchlejšie a šetria sa tým náklady na pripojenie. Význam to začína mať pri takomto pripojení viacerých počítačov, keďže určite sa stane, že si prezerajú rovnaké stránky. Okrem toho môžete týmito programami obvykle rozdeliť aj elektronickú poštu - program sa správa ako poštový server, ktorý dokáže z jednej email adresy urobiť viac (rozdeliť maily z jednej schránky do viacerých na základe rôznych kritérií, napríklad textu v poli Vec a podobne).
Niektoré proxy servery ponúkajú aj službu firevvallu, teda chránia vašu sieť pred neželaným prienikom zvonku. Ďalej môžu vykonávať anti-vírusovú kontrolu, filtrovať reklamné emaily, filtrovať neželané banery pri prehliadaní vvebstránok a podobne.
Spôsob zdieľania pripojenia na internet sme si preberali len teoreticky, no konkrétne nastavenie sa líši v závislosti od použitého proxy servera. K praktickej inštalácii a nastaveniu sa vrátime pri recenziách konkrétnych produktov.
ííŕefon Stieranka